Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

vrijdag 1 juli 2016

De jager-verzamelaar in mij komt boven ;) - Plukken op de plukboerderij!

Sinds begin april ben ik 'plukker' geworden! Met andere woorden, ik ga zelf de groenten plukken die op het bord van mij en mijn gezin terechtkomen. Als ik dit aan mensen vertel, zie ik steeds zo'n mooie combinatie van enthousiaste nieuwsgierigheid (wauw, hoe cool is dat!), maar ook een angstige 'maar dat is niets voor mij' houding (want daar heb ik geen tijd voor!).

Ik vond het eigenlijk best wel spannend, mij lid maken van 'de plukboerderij van Schelle', want zou ik er wel tijd voor hebben, zouden de kinderen de groenten eten die er op hun bord kwamen, ging ik kunnen koken zonder de mediterrane groenten die ik winter en zomer verwerkte in mijn maaltijden? Ik moet zeggen, het is best wel aanpassen geweest hoor, en nog steeds! Het heeft al heel wat creativiteit (en het nodige denkwerk) van me gevraagd om gerechten te maken met voor mij vrij onbekende groenten zoals koolrabi, warmoes, peultjes, spitskool, venkel, winterpostelein, ... waar bovendien man en kinderen enthousiast van zouden eten. De enkele broccoli of bloemkool die 'plukklaar' is, is dan ook steeds zeer welkom! Maar weet je, het lukt eigenlijk wel goed, de kinderen lusten ondertussen zoveel meer en wij eten super verse biologische groenten.

Foto in een van de tunnels, een paar weken geleden
 
Het geeft ook wel een fijn gevoel dat ik weet waar mijn eten vandaan kom, de mensen ken die ervoor zorgen dat onze groenten kunnen groeien, dat de groenten die we eten niet zijn opgekweekt in verwarmde serres of meer dan 1000 km onderweg zijn geweest om op ons bord te eindigen. Bovendien hebben we echt opvallend minder plastic afval, nog een pluspuntje dus. De impact die wij als gezin hebben op het milieu is dus gedaald, waardoor we ook hiervoor een steentje bijdragen. :)

Maar weet je wat ik het allerleukste vind? Het TIJD MAKEN om naar de boerderij te gaan! Het is mijn eigen zen-moment. Liefst ga ik met de fiets als de kinderen in bed liggen, na tien minuutjes sta ik op het veld, met mijn potjes en zakjes, en dan kan ik gaan plukken. Ik betrap mezelf constant dat ik spontaan aan het neuriën ben tijdens het plukken. Ik voel me dan zo super relaxed en gelukkig, dat ik zelfs na de zwaarste werkdag tot rust kom en energiek terug thuis kom.

Benieuwd naar mijn oogst van vandaag? Kijk maar even mee :)


Joepie, het is 'zomer'! Vanaf nu zijn er courgettes, komkommers en FRAMBOZEN!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten