Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

woensdag 24 februari 2016

Gadogado - oosterse vegetarische groentenschotel met pindasaus

Het zou best wel kunnen dat niet iedereen fan is van dit -heel snel klaar- receptje. Heel wat mensen die ik ken zijn niet zo'n fan van pindakaas... Wij hier thuis echter wel! En een gerecht met pindakaas-saus is dan ook een echt feest :)

Het is een recept dat je enorm snel klaar kan maken, op de tijd dat je een eitje hebt hardgekookt bij wijze van spreken. Het hangt er wel wat vanaf welke groenten-ingrediënten je wil gebruiken, want als je bv. boontjes eraan wil toevoegen, moet je die wel eerst gaar maken natuurlijk.

Wat de naam gadogado eigenlijk wil zeggen zou ik niet weten. Ik vind het ook een gigantisch grappige naam. De kinderen lachen zich altijd een breuk als ik zeg dat we gadogado gaan eten. Van oorsprong is het een Indonesisch gerecht, maar mijn versie omvat niet alle 'originele' ingrediënten. De volgende ingrediënten heb je nodig om te maken wat je op de foto hierboven ziet:

  • 8 eieren
  • bakje kerstomaatjes
  • komkommer
  • 2 paprika's
  • 4 wortels
  • pot pindakaas (halve pot is ook al voldoende)
  • sjalotje
  • ketjap of sojasaus
  • pilipili of een pikant pepertje
  • melk of kokosmelk (ik vind het met kokosmelk nog net iets lekkerder, maar beiden zijn zeker even goed)
Het volgende zit in de salade die je ook op de foto ziet, maar die eigenlijk niet bij een 'echte' gadogado hoort:
  • een beetje rode kool
  • rucola
  • sesamolie
  • citroensap
  • ketjap

  • In principe heb je voor gadogado ook nog kroepoek nodig. Bovendien kan je er ook witte rijst bij serveren. Boontjes en/of sojascheuten worden hier ook vaak bij geserveerd.

    En dan maak je het gerecht als volgt:
    Breng je eieren aan de kook tot ze hardgekookt zijn. Snijd de groeten in kleine blokjes/reepjes (komkommer, paprika, wortel) en schik al je groenten, inclusief de kerstomaatjes, op een schotel. Voeg de (gepelde) eieren eraan toe.
    Pel en snijd het sjalotje fijn. Zet een pannetje op het vuur, doe er een beetje sesamolie of arachideolie in en stoof het sjalotje zachtjes gaar. Voeg dan enkele hele grote scheppen pindakaas toe (wij doen er zo'n 2/3 pot in, maar dan is er vaak wel wat saus over). Laat de pindakaas wat smelten op een zacht vuurtje. Voeg een scheut ketjap (of sojasaus) toe. Giet een scheutje van de (kokos)melk in je pannetje en roer tot het een homogene massa is (het wordt zo wat harder, een beetje zoals het begin van een bechamelsaus). Voeg terug een scheutje van de melk toe, roer terug tot het weer mooi gemengd is, meer toevoegen, weer goed mengen, (blijven herhalen)... Het kan zijn dat je saus wat gaat 'schiften'. Dan scheidt de olie van de pindakaas zich van de andere ingrediënten. Het ziet er dan niet zo lekker uit... Mijn ervaring is dat het afhangt van het type pindakaas dat je koopt, bij sommige gaat het na wat roeren en/of melk toevoegen terug binden, bij anderen blijft het geschift. Aan de smaak zal je echter geen verschil proeven! (als je dit probleem ervaart, koop dit merk van pindakaas dan niet meer voor dit gerecht). Als ik me niet vergis vertoont vooral de pindakaas van Carrefour dit 'schiftingsprobleem'. Voeg er (als je wil) nog wat pilipili of een pepertje aan toe en ga er met de peperbus over. De saus moet je niet laten koken. Als de consistentie (smeuig/lopend) en de smaak ok is (nog voldoende pindakaas-smaak) kan je ze opdienen.

    Voor wat meer 'speciale' groenten, maak ik er nog een apart slaatje bij met een beetje dressing: Rode kool fijn snijden, mengen met rucola. Beetje citroensap, sesamolie en ketjap toevoegen. Mengen en klaar!

    Dit gerecht valt onder de categorie: heel snel klaar! Onze kinderen zijn er ook heel erg dol op, met of zonder kroepoek ;)

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten