Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

dinsdag 23 februari 2016

Groentencouscous met gemarineerd lamsvlees

Vandaag een gerecht dat geïnspireerd is op 'couscous'. Zelf eet ik het tegenwoordig zonder het effectieve couscous griesmeel, maar ook hier is het perfect mogelijk om ervoor te kiezen om het erbij klaar te maken. Mijn kinderen en man eten dat er gewoon bij. Griesmeel is trouwens super snel klaar (kook wat water in je waterkoker, doe griesmeel in een kommetje, giet er kokend water over, laat enkele minuten intrekken, klaar!).

Maar kom, genoeg over griesmeel. Laten we eens kijken welke ingrediënten er zitten in het gerechtje op de foto die je hiernaast ziet.
  • 1 ui
  • 4 wortels
  • 1 groene en 1 rode paprika
  • 1 courgette
  • 2 blikken tomatenblokjes
  • Half groentenbouillonblokje
  • Peper, zout, look, kurkuma, komijn, ... (laat je maar even gaan op het vlak van (oosterse) kruiden)
  • Een gemarineerde lamsfilet (mmmmm, ik marineer hem niet zelf, want heb nog altijd niet HET recept gevonden om een lamsfilet zo lekker te marineren. Tijdens het barbecue seizoen vind je dit altijd terug bij Renmans en bij Carrefour, maar deze winter vonden we het ook bij Carrefour. Het is een gemarineerde lamsfilet met zo een groen-achtig sausje. Wel een beetje duur, maar goddelijk qua smaak!)
Qua hoeveelheden moet je zelf wat inschatten hoeveel je nodig hebt. Ik maak liever wat meer, waar ik dan nog een portie van kan invriezen voor een later moment. Is nooit verloren!

Snijd de groenten in grote stukken (bij couscous mag het er wat 'rustieker' uitzien, en dat gaat bovendien extra snel op die manier). Voeg in de volgorde van het ingrediëntenlijstje van hierboven de ingrediënten toe, stoof het zachtjes aan in een scheut olijfolie. Als je enig tempo kan aanhouden in het snijden van groenten, kan je tijd winnen door ze te snijden in bovenstaande volgorde, en ze meteen te laten stoven terwijl je de volgende groenten kleinsnijdt. Of vraag je man/kinderen om even mee te helpen. Des te sneller is het klaar!
Voeg dan de blikken tomatenblokjes toe (als 2 blikken te veel zijn, werk dan met 1 blik), en kruid het geheel met het halve bouillonblokje en andere kruiden. Laat zachtjes pruttelen met een deksel erop (Na een 5 à 10 minuten is het echt al prima hoor!).
Soms voeg ik nog een paar 'extraatjes' toe, zoals een handvol rozijnen, of een blik kikkererwten.
Bak tijdens het pruttelen van je groentencouscous, je lamsfilets in een pan (ik bak tegenwoordig in kokosolie, maar in echte boter is dit uiteraard ook heel lekker!) Een lamsfilet mag echt nog lekker rosé zijn vanbinnen.

Als er iemand weet hoe je zelf zo'n lekker gemarineerde lamsfilet kan maken, dank alvast om het recept te delen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten