Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

maandag 22 februari 2016

Ovenschotel met zalm, boontjes, kerstomaten en ansjovis

 
Ik start vandaag een 'receptjesweek' op. Alle dagen van deze week mag je van mij gezonde receptjes verwachten. In de week gaan die receptjes zelfs 'lekker snel klaar' zijn, want dat moet in de week vind ik! Aan tafel binnen de 30 minuten is het doel!

Het eerste receptje is meteen een toppertje, al zeg ik het zelf. Zalm met boontjes, kerstomaten en ansjovisfilets. 'What you see is what you get' in dit recept! En de smaken gaan echt super goed samen! Het is een recept waar je in de week wel een half uur tijd voor nodig hebt, maar de laatste 10 minuten ben je eigenlijk niet meer bezig met het koken zelf, dus is er zelfs tijd om even rustig te aperitieven!

Dit heb je nodig:
  • Zalmfilets, voor elke persoon 1 (ik heb dit vaak in de diepvries zitten, al vind ik ze vers wel iets lekkerder)
  • Een zak fijne diepvriesboontjes (500gr)
  • Een bakje kerstomaten
  • 3 kleine blikjes ansjovisfilets in olie
  • Peper
Als ik thuiskom van het werk zet ik meteen mijn 'steamer' aan en leg ik de diepgevroren boontjes in het stoombakje (schat zelf in welke hoeveelheid boontjes je nodig hebt, zelf neem ik makkelijk 500gr voor ons 4-tjes) (heb je geen steamer, kook ze even gaar of maak ze gaar in de microgolfoven). De diepgevroren boontjes moeten ongeveer 15 minuten in de steamer (ze moeten nog niet gaar zijn! Ze garen nog verder in de oven).
Als de boontjes stomen haal ik de zalm uit de diepvries en laat deze even ontdooien (bv. in de microgolfoven). Ze mogen wel rauw blijven!
Laat je oven voorverwarmen op een hoge stand (ik zet die heel hoog, op 250°)
Was de kerstomaatjes en hou ze even opzij.
Leg de zalmstukken in een braadslee
Haal de boontjes uit de steamer en leg ze naast de zalm in de braadslee
Schik de kerstomaatjes erover
Schik hierover de ansjovisfilets
Verdeel de olijfolie uit je ansjovisfiletsblikjes over je groenten en vis (niets gaat verloren!)
Ga met de peperbus over je schotel
Zet de schotel 10 minuten in de voorverwarmde oven (hou hem wat in de gaten, beetje afhankelijk van de dikte van je zalm, maar op deze temperatuur kan het verrassend snel gaan! (I like!))
Relax even, drink een aperitiefje, dek de tafel, praat even met de kinderen... Je hebt 10 minuten de tijd, dus kies maar :)

Smakelijk! De combinatie van het zoute van de ansjovis met de zoete smaak van gare kerstomaten, gecombineerd met zalm en boontjes... Echt zalig!

Voor de liefhebbers van zwarte olijven: dit gaat er ook prima bij!
Voor de liefhebbers van aardappelen, je kan altijd nog een potje aardappelen (in de schil) hierbij koken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten