Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

dinsdag 10 november 2015

19 kilo lichter

Op 4 mei 2015 had ik een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. Ik was niet ziek en vond van mezelf dat ik een heel atypische vraag had: “Dokter, ik wil terug kunnen lopen”. Enkele jaren voordien was ik namelijk met een dieet 14 kg afgevallen, op het einde van dit dieet kon 10 km lopen binnen een uur en was heel gezond. Een gescheurde meniscus zorgde er echter voor dat ik niet meer kon lopen, ik werd geopereerd en begon te revalideren. Mijn dieet was toen net afgelopen en de kilootjes kwamen er stap voor stap terug bij. Al mijn harde werk, alles wat ik had opgebouwd, was terug weg, en lopen had ik sindsdien niet meer gedaan. Ondertussen waren we bijna 5 jaar later, 18 kg zwaarder en ik kon zelfs geen 50 meter meer lopen zonder een week pijn te hebben in mijn knie. In die 5 jaar ben ik zeker 200 keer opgestaan met het idee: vanaf vandaag ga ik op dieet. Tegen ’s avonds was er van dat voornemen niet veel meer over…

Mijn huisarts zette me op 4 mei op de weegschaal: ik woog 90 kg. Hij zei me dat het heel simpel was: ik moest eerst gewicht verliezen voordat ik terug kon beginnen met sporten. Hij stelde de Pronokal methode voor: een proteïnedieet dat ook beter gekend is als ‘het Bart De Weverdieet’.  Zo’n proteïnedieet heeft als voordeel dat je snel veel gewicht verliest, en het dus motiverend werkt. De uitdaging ligt vooral op het einde op de loer: niet hervallen in oude gewoonten, want na zo’n dieet kan je heel snel terug bijkomen. Deze methode heeft 8 verschillende fases, waarvan de eersten de zwaarste zijn.  In het begin eet je dan ook weken lang niet meer dan 5 proteïnemaaltijden (shakes of repen), waarvan je er 2 combineert met 200 gram groenten. Niet alle groenten mochten, enkel groenten die minder zoet van nature zijn (sla, komkommer, groene paprika, witloof…). Evident was het dus zeker niet, maar het effect was er wel, ik was op 2 maanden tijd 15 kg lichter. Tijdens de zomermaanden was het dieet al veel minder strikt en begon ik stilaan over te schakelen op ‘een gezond voedingspatroon’, gecombineerd met 2 proteïne-tussendoortjes.  Ondertussen is het november en is de weegschaal gestopt op 71 kg. Volgende uitdaging: mijn nieuwe levensstijl een échte gewoonte laten worden!

Dit ben ik in het voorjaar 2015

 
En dit ben ik eind augustus 2015
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten