Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

woensdag 18 november 2015

Move - opbouwen naar 10 km lopen

Wanneer ik dit schrijf zit ik op een avond thuis, waar ik eigenlijk zou 'moeten gaan lopen'... Mijn excuus: het stormt en regent buiten. Maar het is wel een van de eerste keren dat ik echt met een excuus thuis blijf en niet ga lopen. Laten we proberen dit geen gewoonte te laten worden!
Ik ben namelijk sinds ik in mei begon met mijn diëet, ook terug beginnen bewegen. Mijn doel was terug zonder problemen 10 km te kunnen lopen, en daar ben ik ondertussen aanbeland! Hoe ik dat deed? Stap voor stap :) In de eerste weken zelfs gewoon door letterlijk goed door te stappen (lopen ging écht nog niet, en wie weet zou ik een blessure oplopen). Daarna ben ik zoals de meesten denk ik met de Evi Gruyaert 'Start To Run podcasts' begonnen. Eerst die van 0 tot 5 km, 27 lesjes lang rustig opbouwen. Soms deed ik lesjes 2 keer, kwestie van niet te snel te veel te willen, ik wilde me écht niet forceren. Daarna ben ik overgestapt naar de 2de podcast reeks van Evi, bij de meesten minder gekend, namelijk de reeks van 5 naar 10 km. Ondertussen heb ik die 30 lesjes ook afgewerkt en ben ik effectief in staat om 10 km aan één stuk te lopen. Yessss! En nu onderhouden natuurlijk. Ik moet zeggen, zonder een Evi die me zegt wat ik moet doen, ben ik toch iets minder streng voor mezelf. Loopstukjes duren soms wat minder lang dan bij Evi het geval was, ik laat wel eens een dagje extra tussen de loopdagen (al zijn dat gelukkig wel uitzonderingen) en ik hou minder het ritme van onderhoudtraining, duurtraining en intervaltraining aan.
Ik heb me wel ingeschreven voor een wedstrijd eind december: de 10 km Gaston Roelandts. Mijn doel: deze wedstrijd binnen het uur uitlopen! Eind augustus heb ik ook aan een wedstrijd meegedaan, toen met als doel om deze 5 km uit te lopen binnen de 30 minuten ennnnn, zoals je ziet op onderstaande foto: dat is gelukt!

 
Ik ben eigenlijk heel fier op deze foto: ik in een nieuw en slank lijf, blakend van gezondheid, genietend van het behalen van een doel dat ik niet lang daarvoor als onmogelijk had gezien, lachend met een goede vriendin. Zalig! Ik moet zeggen, ik heb al weer zin om een van de volgende avonden mijn loopschoenen terug aan te trekken, storm of geen storm!
En wat ga ik concreet doen om mijn doel te bereiken? Laten we eens een trainingsschema opzoeken dat me kan helpen om mijn 10 km effectief binnen het uur af te kunnen leggen, want daar sta ik vandaag nog niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten