Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

zondag 24 januari 2016

Gezonde fruittraktaties - Minions bananen en Turtles appels

Gisteren werd Lucas, mijn oudste zoon, al 9 jaar! Afgelopen vrijdag vierde hij zijn verjaardag in de klas. Hij vroeg zelf om een snoeptaart te mogen meenemen als traktatie (dat had hij vorig jaar mee en hij had hier duidelijk mee 'gescoord' bij zijn vrienden). Ik vond dat echter geen goed idee (je weet wel, gezondere levensstijl enzo...). Maar wat geef je dan mee, dat de coolheid van een snoeptaart minstens evenaart bij een groep van 8-jarigen? Ik had een tijdje geleden op facebook al eens een leuk ideetje zien passeren toen een vriendin (Lotte Wesenbeek van Soewie) voor haar zoon Minions bananen als traktatie had gemaakt. Ook had ik al eens andere leuke fruit-traktatie foto's zitten bekijken enkele maanden geleden. Vorig weekend ging ik dus googelen, op zoek naar inspiratie. Het werden Minions bananen en Ninja Turtles appels!

De Minions bananen waren het makkelijkste om te maken. Op het internet kan je sjablonen downloaden die je gewoon moet uitprinten, uitknippen en rond een banaan plakken. Ik heb het sjabloon van de volgende website gebruikt: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/85/97/2e/85972efcb9ec5f8824ac6ce7340ac844.jpg
Deze printte ik uit met 2 pagina's op 1 blad. Dit werd nadien uitgeknipt en rond de bananen geplakt met een plakbandje (paste perfect!) met het volgende resultaat.


Om de Ninja Turtles appels te maken had ik wel wat meer tijd nodig. Ik heb me laten inspireren door wat ik op internet vond, maar heb er uiteindelijk wel mijn eigen versie van gemaakt.
Ik ben als volgt aan de slag gegaan:
  • Koop voldoende groene appels
  • In de Aveve heb ik een aantal pakketjes suikerpasta (rolfondant) gekocht in turtles-kleuren: paars, oranje, blauw (eigenlijk had ik ook nog groen gekocht, maar besefte thuis pas dat dat eigenlijk rood had moeten zijn, DOH!) en wit en zwart (voor de ogen)
  • (Qua hoeveelheid  kan je zo'n 10 appels versieren met 1 pakketje gekleurde suikerpasta)
  • Om de beurt rolde ik een kleur uit, tot een dikte van een 2 mm. Hiervan maakte ik repen (2cm breed) (met een pizza cutter gaat dit goed) die ik rond de appel plakte (soms moet je het wat inkorten)
  • Dan rolde ik het wit uit. Ik was op zoek naar een manier om mooie ogen te maken. Uiteindelijk gebruikte ik hiervoor een 8-vormpje (ik ben in het verleden al meer met die suikerpasta's aan de slag gegaan, en heb een setje van cijfers van 0 tot 9). Ik drukte een 8 per appel uit. Deze sneed ik in 2 met een pizza cutter en dit werd op de gekleurde suikerband gekleefd (met een beetje water gaat dit perfect).
  • Dan rolde ik het zwart uit. Drukte opnieuw 8-en uit, maar gebruikte deze keer de rondjes binnenin de 8, die bij het wit niet werden gebruikt. Deze werden in de oogjes gekleefd, opnieuw met een beetje water.
  • Als je geen 8-vormpje hebt voor de ogen kan je eens nadenken wat ook zou kunnen werken. Bv: Een bolletje maken van wit en dit plat duwen en daarop een nog kleiner bolletje zwart plat duwen?
  • Ten slotte tekende ik een mondje op de appel met 'eetbare stift' (ook in de Aveve te verkrijgen)
  • Klaar!


 
 
Je had de gezichten van de kinderen moeten zien toen ze 's morgens de manden zagen!
En in de klas bleek het ook een groot succes te zijn ;) Al het fruit was op (ja, en de suikerpasta ook)! Missie geslaagd :)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten