Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

zondag 17 januari 2016

Tips om te gaan lopen met je kids

In het weekend ben ik vaak alleen thuis met de kinderen omdat mijn man aan het baseballen is (training geven, zelf trainen, wedstrijd spelen, ...). Ik heb ondertussen wel manieren gevonden om me toch niet te laten afremmen in mijn voornemen om te blijven lopen. In een van mijn vorige blogs ben ik vooral ingegaan op waarom ik loop. Maar het is natuurlijk niet altijd evident om loopuitjes te plannen, zeker niet als je kinderen hebt en niet zomaar het huis uit kan om te gaan lopen wanneer je wil, of wel?

Tegenwoordig neem ik mijn kinderen mee als ik ga lopen! Hierbij tips over hoe ik dat aanpak:
  • Ga lopen met een andere mindset: als je je kinderen meeneemt is de kans wel heel klein dat je je toptijd zal verbeteren of een heel lange afstand zal kunnen lopen. Zie het eerder als een sportief gezinsuitstapje waarmee je je loopconditie kan onderhouden, maar niet verbeteren.
  • Laat je kinderen meegaan op hun fiets: loop naar een locatie waar ze veilig kunnen fietsen en jij gezellig kan lopen. Ideaal gezien kennen ze de weg, maar hebben ze ook wel geleerd om af en toe op je te wachten, of steeds naar je terug te keren als ze wat verder weg zijn. Ik ga meestal lopen op een loopweggetje tussen de velden bij ons in de buurt. Hier rijden geen auto's. Als die veilige locatie wat verder weg ligt kan je eventueel eerst zelf ook je fiets nemen?
  • Laat je kind(eren) effectief meelopen! Mijn oudste (bijna 9) loopt af en toe mee met mij. Het tempo ligt dan wel heel wat lager, en af en toe wil hij even stappen, maar dat is ok! Ik vind het vooral heel gezellig dat we samen iets doen.
  • Als je nog maar pas zou opstarten met lopen denk ik dat het nog idealer is dat je je kind(eren) laat meelopen. Je hebt dan zelf (waarschijnlijk?) ook nog nood aan wandelstukjes, waardoor het toch een échte training voor jou kan zijn. Je kan dan samen je conditie opbouwen! Ik herinner me dat ik in de zomervakantie eens met Lucas ging lopen, en hem af en toe de mp3 met Evy Gruyaert doorgaf, zodat hij ook alle aanmoedigingen kon horen :) Tips nodig om te starten met lopen? In deze post vind je hoe ik mijn loopconditie heb opgebouwd.
  • Zorg voor een hoog fun-gehalte: vraag aan je kids wie de snelste zal zijn en loop af en toe een sprintje tegen hen (zij fietsen of lopen ook) (dat is voor jou meteen een intervaltraining!). Wedden dat ze zich te pletter amuseren?
  • En vooral: geniet! Het is écht een gezinsuitstapje in de buitenlucht, waarbij de kinderen toch heel actief kunnen zijn en jij bent dat (uitzonderlijk) ook! Hoe vaak loop je anders actief rond te huppelen met je kinderen, niet vaak denk ik dan. Ze beleven er écht plezier aan, wedden!? :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten