Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

dinsdag 8 december 2015

Waarom ik loop

Wat heb ik met lopen? Mocht je mij 6 jaar geleden die vraag gesteld hebben, ik zou je gezegd hebben dat ik daar helemaal niets aan vindt. Toch is het 'terug kunnen gaan lopen' mijn échte motivator geweest om mijn levensstijl om te gooien een paar maanden geleden.
Na een moeilijke opstart (je moet namelijk terug conditie opbouwen) kan lopen écht genieten worden. Het is een fysiek inspannende activiteit, maar gezien ik vooral een mentaal zware job heb, is het eerder voor mij een batterijenoplader!

Dit zijn voor mij de redenen waarom ik ga lopen:
  • Tijdens het lopen, met een leuk muziekje in mijn oren, vind ik de rust om een en ander op een rijtje te zetten.
  • Het is een inspanning waar je (na een lange dag mentale activiteit) eens niet bij moet nadenken, je moet gewoon lopen.
  • Het helpt mij om zaken die me bezighouden of die ik meemaakte meer vanop een afstand te bekijken, waardoor ik sneller oplossingen bedenk voor problemen tijdens het lopen dan op het werk.
  • Het maakt mijn lichaam wel vermoeid, maar het laadt mijn hoofd terug op.
  • Ik slaap er beter door.
  • Vooral als ik kan lopen in het daglicht geniet ik met volle teugen, omdat ik dan ook echt in de natuur ga lopen.
  • Het is een manier om doelen voorop te stellen, waarbij je vrij snel resultaat ziet van je inspanningen (toch zeker als je nog niet zo lang loopt).
  • Het is een manier om een omgeving te leren kennen (komend weekend ga ik bv. op weekend naar Amsterdam, en reken maar dat ik daar ga lopen, je legt dubbel zoveel afstand af in de stad al lopend!)
  • Het is een heel efficiente vorm van training. Om het zelfde trainingseffect te krijgen met bv. fietsen moet je écht veel langer trainen.
  • Het is een activiteit die vlot te combineren is met een gezinsleven.
    • Ik leg 's avonds de kids in bed, trek mijn loopkleren aan en ben een half uurtje of een uurtje de deur uit waarvan ik ook effectief de hele tijd loop (mijn man blijft uiteraard thuis hè!). Als je bv. gaat zwemmen of fitnessen ben je veel langer van huis weg.
    • Als ik alleen thuis ben met de kinderen in een weekend, nemen zij hun fiets en ga ik samen met hen lopen! Pret gegarandeerd!
    • Mijn oudste zoon gaat soms met mij een klein rondje lopen! Ik loop dan uiteraard wat trager en moet af en toe eens stoppen voor hem, maar dat is helemaal niet erg. Hij vindt het wel heel leuk om dit samen met mij te doen, beetje quali-time samen!
  • Ik loop vaak alleen, maar heb ondertussen ook wel enkele mensen waarmee ik af en toe samen ga lopen: mijn man, mijn vader en heel af en toe een vriendin. Leuk om eens iets sportiefs samen te doen!
  • Het is niet dat je van lopen afvalt, maar je bouwt er wel spieren mee op en verbrandt extra calorieën. Het ondersteunt dus zeker het evolueren naar een gezond, slank en fit lichaam.
Waarschijnlijk ben ik er nog heel wat vergeten, maar het lijken me toch al genoeg redenen, niet? Als jij nog redenen heb, voeg ze gerust toe!
Al deze redenen zijn alleszins voor mijzelf goed om te onthouden als ik op een regenachtige, donkere winteravond twijfel of ik wel of niet zal gaan lopen. En wie weet inspireer ik er nog anderen mee?
O ja, en voor wie zich afvraagt hoe het staat met mijn plan om op 20 december 10km binnen het uur te kunnen lopen: laten we zeggen dat ik 'on track' ben, maar een uitdaging zal het zeker zijn!

Veel loopplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten