Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

woensdag 23 december 2015

En doen de kinderen dan ook mee?

Ik heb al regelmatig de vraag gekregen of mijn kinderen en man dan effectief hetzelfde eten als ik (en daarmee wordt vaak bedoeld, eten die dan geen brood, pasta, rijst of aardappelen meer?). Soms wel en soms niet is mijn antwoord.
's Morgens eet mijn oudste zoon vaak hetzelfde ontbijt als ik, omdat hij dit super lekker vindt. Mijn man en de jongste eten gewoon brood, omdat zij dat graag eten. Wat Lucas en ik dan als ontbijt eten? Een kom vol met vers gesneden fruit, magere plattekaas en een mengeling van zaden en pitten (pompoenpitten, zonnebloempitten, chiazaadjes en lijnzaad). Lucas eet hier nog een of twee scheppen havermout bij, en soms 'pimp' ik zijn kommetje met nog wat rozijntjes ofzo. Zelf houd ik het bij de eerste 3 ingrediënten.

's Middags eten mijn man en zonen ook vaak gewoon brood met beleg, waar ik een lekker slaatje maak voor mezelf. Je kan me écht niet verleiden met brood als volwaardige maaltijd. Ik vind mijn ontbijt en middageten zoooooveel lekkerder en gevariëerder, dat ik écht niet meer anders wil. In het weekend vraagt opnieuw de oudste regelmatig of ik voor hem ook een slaatje maak, en dan doe ik dat met plezier. Hij eet daar vaak nog wel een boterhammetje bij, gewoon omdat hij dat wil. Ik doe dat zelf niet.
En 's avonds, dan hangt het ervan af wat er op tafel komt. Er zijn zeker dagen (2 per week?) waarop mijn tafelgenoten effectief geen aardappelen, rijst, pasta... eten, maar gewoon een rijke groentenmaaltijd met bv. vlees of vis. Maar op andere momenten maak ik voor hen wel een portie aardappelen of rijst, die ze bij de maaltijd eten. Ik eet meer van de groenten dan zij, en zij eten aardappelen of rijst bij hun groenten+vlees/vis, terwijl ik hiervan afblijf. Ik vind dat het een heel persoonlijke keuze moet zijn wat je eet, dus ik wil zeker geen zaken gaan opdringen naar hen toe. Maar ik maak ook geen verschillende potjes klaar, dus we eten wel min of meer hetzelfde.

Zo heb ik een leuke variatie op de klassieker: spaghetti bolognaise!
Mijn spaghettisaus is enorm rijk aan groenten, maar toch snel klaar (binnen de 30 minuten moeten we in de week aan tafel kunnen zitten vind ik!).
De volgende ingrediënten stoof ik aan in een grote pot (in deze volgorde toevoegen, de groenten in blokjes gesneden):
grote ui, gehakt (50/50 van gemengd gehakt en americain natuur, ongeveer 450gr in totaal), 3 wortels, 2 paprika's, look, halve courgette, aubergine, 2 blikken tomatenblokjes (soms een pot spaghettisaus van Miracoli en 1 blik tomatenblokjes), beetje water, provençaalse kruiden, (verse kruiden uit de tuin), peper, zout. Dit alles een 10-tal minuutjes laten pruttelen.
Ik kook dan ook een portie volkorenpasta voor mijn 3 mannen.
Daarnaast heb ik een soort van rasp waarmee je courgetteslierten kan maken (van die halve courgette die nog over is). Ik laat deze courgetteslierten heel kort koken in wat water, en dit is mijn spaghetti!

Et voila, we eten met zijn allen bijna hetzelfde, en iedereen is gelukkig met wat er op zijn bord ligt :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten