Over mij

Mijn foto
Ik ben Laura, 34 jaar, getrouwd met Tom en mama van Lucas (8) en Jasper (6). Ik ben onlangs maar liefst 19 kilo verloren na een proteïnediëet, en zet nu stappen om me een andere levensstijl eigen te maken, die bestaat uit meer bewegen, anders eten en beter voor mezelf zorgen. Ik wil mijn zoektocht naar deze nieuwe levensstijl delen met anderen, om hen te inspireren, maar zelf ook verder geïnspireerd te worden.

woensdag 2 december 2015

Het voedselzandloper kookboek - voor als je minder wil lezen en snel aan de slag wil gaan

Mensenlief, dit had ik even niet verwacht. Ik zet eergisteren de link naar deze blog op mijn facebook en meteen loopt het aantal views op tot meer dan 400! Bovendien heb ik al enorm veel leuke en positieve reacties gekregen. Bedankt allemaal! Dat legt de druk natuurlijk extra hoog ;) Daarom zet ik me na mijn avondloopje (ah ja, we blijven bewegen he) met veel plezier nog achter mijn pc!
Ik kreeg eigenlijk wel heel wat vragen over voeding en over dat stukje dat ik schreef over diabetes. Daarom wil ik graag al een eerste boek-tip geven:  Het voedselzandloper kookboek (van Pauline Weuring). Eigenlijk is het meer een kookboek, waarin ook de basisprincipes van de voedselzandloper van Dr. Kris Verburgh staan. De Belgische arts Kris Verburgh schreef enkele jaren dit boek, waarin hij een nieuw model samenstelde dat in de plaats kon gesteld worden van de klassieke voedselpiramide. Eigenlijk is Verburgh vooral gefascineerd door het vertragen van het verouderingsproces, maar toevallig gaan 'anders eten zodat je langer en gezond ouder wordt' en 'gezond eten, je goed voelen en mogelijk ook wel kilo's verliezen' heel sterk hand in hand. Om zijn boek te lezen heb je wat meer tijd nodig, dus daarom misschien eerst dit opwarmertje, dat al enkele van zijn principes toelicht, en hier meteen heel leuke en makkelijke recepten aan toevoegt!
Enkele van zijn principes:
  1. Eet zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst
  2. Eet 's morgens havermoutpap
  3. Eet 's middags en 's avonds meer groenen, peulvruchten of paddenstoelen
  4. Eet geen melk of yoghurt, vervang het door plantaardige melk en -yoghurt
  5. Eet weinig rood vlees. Eet vooral vette vis en gevogelte
  6. Groenten en fruit zijn de basis
  7. Drink veel water, groene thee, witte thee en versgeperste groenten- en vruchtensappen
  8. Neem voedingssupplementen in (jodium, magnesium, vitamine D, selenium en B-vitamines)
Eerlijk gezegd, ik volg ze niet allemaal op hoor! Ik pas vooral principe 1, (2 soms), 3, 5, 6 en 7 (zonder de vruchten en groentensappen) toe. Waarom? Omdat ik voor deze principes in andere boeken ook ondersteuning heb gevonden (én omdat ik dit heel lekker vind :)).

Het kookboek staat echt vol met heel leuke en simpele recepten, en met heel veel voedings-weetjes. Daarom vond ik hem zo leuk! Straks post ik nog zo'n top-receptje dat ik samen met de kinderen maakte op een zondagmiddag.

Hierbij nog de voedselzandloper van Verburgh. De voedingsstoffen uit de bovenste omgekeerde driehoek dien je te vervangen door de gespiegelde zone van de onderste driehoek. Op internet kan je zeker nog veel meer over hem vinden (van voor- én tegenstanders, want ja hoor, tegenstanders heeft hij zeker!)

O ja, is er trouwens iemand die zijn nieuwe boek al gelezen heeft (Veroudering vertragen). Is deze ook de moeite?


1 opmerking:

  1. Helaas voor het paarse veld.. met de intrede van de lieve Sint wordt dat de grootste uitdaging :-(

    BeantwoordenVerwijderen